سوالات درس هفت علوم ششم ابتدایی ( ورزش و نیرو 2 ) بخش دوم
در اثر نیروی اصطکاکی که بین چرخ و لنت ترمز و همچنین اصطکاکی که بین چرخ و زمین وجود دارد .
2 . وقتی توپی در حال حرکت است چرا پس از طی مسیر کوتاهی از حرکت باز می ایستد ؟
در اثر نیروی اصطکاکی که بین توپ و زمین وجود دارد .
سوالات متن درس (نیرو 1) علوم تجربی ششم ابتدایی
1. چه موقعی حرکت جسم تغییر می کند ؟ هر وقت به آن نیرویی وارد شود .
2 . نیرو حاصل چیست ؟ حاصل اثر متقابل دو جسم برهم است .
3 . یک کک چند برابر وزن خودش را می تواند بکشد ؟ بیش از یکصد هزار برابر وزن خودش را
4 . آیا یک جسم به تنهایی می تواند نیرو وارد کند ؟ خیر ، برای ایجاد نیرو حداقل به دو جسم نیاز داریم .
. دو ویژگی هر نیرو را بیان کنید . 1 ـ نیرو جهت دارد 2ـ نیرو اندازه دارد .
6 . مقدار نیرو با چه وسیله ای اندازه گیری می شود ؟ نیرو سنج
7. چرا وقتی لاستیک یا کش را بیش از اندازه بکشیم پاره می شود ؟ زیرا نیروی دست ما از نیروی لاستیک یا کش بیش تر است و باعث پاره شدن آن می گردد .
8. در علوم ، هل دادن یا کشیدن معادل چیست ؟ معادل وارد کردن نیرو یا اعمال نیرو است
. 9 . از نیرو چه استفاده هایی می شود ؟ تغییر جهت نیرو ، تغییر شکل نیرو ، حرکت جسم ، توقف جسم و کندشدن یا تند شدن حرکت
10 . حداقل چند جسم باید بر هم اثر کنند تا نیرو ظاهر شود ؟ دو جسم
11 . چرا گاهی با وجود این که بر جسم نیرو وارد می شود ، جسم حرکت نمی کند ؟ زیرا نیروی وارد شده از دو طرف جسم مساوی است .
12 . چه زمانی با وجود وارد شدن نیرو از دو طرف جسم ، جسم به یک طرف حرکت می کند ؟ وقتی که نیروی وارد شده از یک طرف بیش تر باشد .
13 . چه زمانی نیرو ها همدیگر را خنثی می کنند ؟ زمانی که نیرو ها در جهت مخالف هم وارد شوند .
14 . نیروی خالص چیست ؟ نیرویی که جسم را به حرکت در می آورد .
15 . منظور از نیروهای تماسی چیست ؟ بعضی از نیروها برای این که اثر کنند باید با جسم تماس پیدا کنند . به این نیروها ، نیروهای تماسی می گویند .
منبع : دبستان غیر دولتی دانشگاه صنعتی شریف
ادبیات درس سخن
قالب شعر:مثنوی شاعر:نظامی
مثنوی (دو گانی) : درتمام مصراع های مثنوی ، قافیه وجود دارد، اما هربیت آن دارای قافیه مستقل است ؛ یعنی مصراع های هر بیت بابیت بعدی هم قافیه نیست . علت نام گذاری مثنوی به خاطر طرز قرار گرفتن قافیه هاست .
ازآن جایی که در قالب مثنوی قافیه های هربیت مستقل است ، برای سرودن داستان های بلند دچار مشکل نمی شویم ، بنابراین ، مثنوی بهترین قالب برای سرودن داستان های بلند است .
مثنوی های معروف فارسی : شاهنامه ی فردوسی ، پنج گنج نظامی ( لیلی ومجنون ، خسرو وشیرین ، و…) مثنوی مولوی ، بوستان سعدی
چگونگی طرز قرار گرفتن قافیه های مثنوی را درنمودار زیر مشاهده کنید .
————————————-° ————————————-°
————————————× ————————————×
———————————— ◊ ————————————-◊
راه شناخت تعداد جمله در شعر یا نثر
راه شناخت تعداد جمله در شعر یا نثر
1- فعل های حاضر در جمله را می شماریم.
2- فعل های حذف شده را جمله به حساب می آوریم .
3- ندا و منادا را یک جمله به حساب می آوریم .
4- اصوات هم یک جمله به حساب می آیند .
پـــرو ردگـارا ، خودت به فریادمان برس . جمله اول جمله دوم ندا و منادا برس : فعل جمله
هزاران آفرین بر جان پاکش یک جمله فعل « باد » در این جمله حذف شده است .یعنی هزاران آفرین بر جان پاکش { باد} افسوس که دوران جوانی طی شد. جمله اول جمله دوم اصوات زنـهار مگو سخن به جز راست جمله اول جمله دوم اصوات به اسمی که بعد از نشا نه های « ای ، یا ، ایا » بیاید منادا می گویند. نشانه ی ندا ی « ا » بعد از منادا می آید . مثال: خـدا یـا - سعدیا - حافظا |
منادا یک جمله است.
منبع : مجتمع ملا صدرا
آزمون جغرافی پنجم ابتدایی درس 9 تا 12
قید وانواع آن
قید: واژه ای است که به مفهوم “فعل” چیزی اضافه می کند و توضیحی در بارۀ آن می دهد. به عبارتی فعل را به مفهوم جدیدی وابسته و مقید می کند:
رضا تند رفت.
آزمون علوم پنجم بخش مبارزه ی پنهان
درس نهم ( مبارزه پنهان ) علوم پنجم
سوالات تشریحی
1 – چهار راه انتقال بيماريهاي را نام ببريد .(2)
2 – راه هاي دفاع بدن ما در مقابل باكتري ها را بنويسيد . (1/5)
3 – عامل هر يك از بيماري هاي زير را بنويسيد . (4)
الف ) سل ( ) ب ) هاري ( ) ج ) فلج اطفال ( )
د ) كزاز ( ) ز ) زخم لاي انگشتان پا ( )
و ) كچلي ( ) ه ) وبا ( ) ي ) سرخك ( )
4 – واكسن چيست ؟ (1)
مجموعه سوالات علوم پنجم (کل کتاب)
آزمون کلاس پنجم کسر وعدد اعشاری
آزمون ریاضی پنجم بهمن ماه ازدرصد تا تبدیل واحدها
این انشای یک دانش آموز است (طنز)
این انشای یک دانش آموز است
پیشنهاد میکنم حتما حتما بخوانید
پدرم همیشه میگوید: "این خارجیها که الکی خارجی نشدهاند، خیلی کارشان درست بوده که توی خارج راهشان دادهاند" البته من هم میخواهم درسم رابخوانم؛ پیشرفت کنم؛ سیکلم را بگیرم و بعد به خارج بروم. ایران با خارج خیلی فرغ دارد. خارج خیلی بزرگتر است. من خیلی چیزها راجب به خارج میدانم.تازه دایی دختر عمهی پسر همسایهمان در آمریکا زندگی میکند. برای همین هم پسر همسایهمان آمریکا را مثل کف دستش میشناسد. او میگوید: "در خارج آدمهای قوی کشور را اداره میکنند" مثلن همین "آرنولد" که رعیس کالیفرنیا شده است ما خودمان در یک فیلم دیدیم که چطوری یک نفره زد چند نفر را لت و پار کرد و بعد... البته آن قسمتهای بیتربیتی فیلم را ندیدیم اما دیدیم که چقدر زورش زیاد است، بازو دارد این هوا. اما در ایران هر آدم لاغر مردنی را می گذارند مدیر بشود. خارجیها خیلی پر زور هستند و همهشان بادی میل دینگ کار میکنند. همین برجهایی که دارند نشان میدهد که کارگرهایشان چقدر قوی هستند و آجر را تا کجا پرت کردهاند.ما اصلن ماهواره نداریم.اگر هم داشته باشیم؛ فقط برنامههای علمی آن را نگاه میکنیم. تازه من کانالهای ناجورش را قلف کردهام تا والدینم خدای نکرده از راه به در نشوند. این آمریکاییها بر خلاف ما آدمهای خیلی مهربانی هستند و دائم همدیگر را بقل میکنند و بوس میکنند. اما در فیلمهای ایرانی حتا زن و شوهرها با سه متر فاصله کنار هم مینشینند. همین کارها باعث شده که آمار تلاغ روز به روز بالاتر بشود.در اینجا اصلن استعداد ما کفش نمیشود و نخبههای علمی کشور مجبور میشوند فرار مغزها کنند. اما در خارج کفش میشوند.مثلاً این "بیل گیتس" با اینکه اسم کوچکش نشان میدهد که از یک خانوادهی کارگری بوده، اما تا میفهمند که نخبه است به او خیلی بودجه میدهند و او هم برق را اختراع میکند. پسر همسایهمان میگوید اگر او آن موقع برق را اختراع نکرده بود؛ شاید ما الان مجبور بودیم شبها توی تاریکی تلویزیون تماشا کنیم.از نظر فرهنگی ما ایرانیها خیلی بیجمبه هستیم. ما خیلی تمبل و تنپرور هستیم و حتی هفتهای یک روز را هم کلاً تعطیل کردهایم. شاید شما ندانید اما من خودم دیشب از پسر همسایهمان شنیدم که در خارج جمعهها تعطیل نیست. وقتی شنیدم نزدیک بود از تعجب شاخدار شوم. اما حرفهای پسر همسایهمان از بی بی سی هم مهمتر است.ما ایرانیها ضاتن آی کیون پایینی داریم. مثلن پدرم همیشه به من میگوید: تو به الاغ گفتهای زکی. ولی خارجیها تیز هوشان هستند. پسر همسایهمان میگفت در آمریکا همه بلدند انگلیسی صحبت کنند، حتا بچه کوچولوها هم انگلیسی بلدند. ولی اینجا متعسفانه مردم کلی کلاس زبان می روند و آخرش هم بلد نیستند بنویسند I LAV U واقعن متعسفم . این بود انشای من
منبع: بیتوته
آزمون بنویسیم کلاس پنجم ترم اول
قمپوز درکردن
قمپوز توپی بود کوهستانی و سرپر که دولت امپراطوری عثمانی در جنگهای با ایران مورد استفاده قرار میداد.
این
توپ اثر تخریبی نداشت زیرا گلوله در آن به کار نمی رفت بلکه مقدار زیادی
باروت در آن می ریختند و پارچه های کهنه و مستعمل را در آن به فشار جای می
دادند و می کوبیدند تا کاملا سفت و محکم شود.
سپس این توپها را در مناطق کوهستانی که موجب انعکاس و تقویت صدا می شد به طرف دشمن آتش می کردند.
صدایی
آنچنان مهیب و هولناک داشت که تمام کوهستان را به لرزه در می آورد و تا
مدتی صحنه جنگ را تحت الشعاع قرار می داد ولی کاری صورت نمی داد زیرا گلوله
نداشت.
در جنگهای اولیه بین ایران و عثمانی صدای عجیب و مهیب آن
در روحیه سربازان ایرانیان اثر می گذاشت و از پیشروی آنان تا حدود موثری
جلوگیری می کرد.
ولی بعدها که ایرانیان به ماهیت و توخالی بودن آن
پی بردند هرگاه صدای گوشخراشش را می شنیدند به یکدیگر می گفتند: " نترسید
قمپوز درمی کنند." یعنی تو خالی است و گلوله ندارد.
هر گاه شخصی از خود تعریف کند و به بعضی از اعمال و رفتار خود جنبه شاهکار و پهلوانی بدهد،
اینجاست که می گویند: یارو قمپوز در می کند. یعنی حرفهایش توخالی است، پایه و اساسی ندارد. بشنو و باور مکن.
خلاصه قمپوز در کردن به گفته علامه دهخدا به معنی: " دعاوی دروغین کردن، بالیدن نابجا و فخر و مباهات بی مورد کردن " است.
تصاویر جدید از دانش آموزان پنجم
ماشین ها
ما همیشه اجسام را بالا وپایین می بریم ، آنهارابه طرف خود می کشیم یا از خود دور می کنیم .هنگامی که ما چیزی را می کشیم هل می دهیم ومی رانیم ، بلند می کنیم وخم می کنیم ، می پیچانیم ، پاره می کنیم ویا فشرده می کنیم ، به آن نیرو وارد می کنیم .پس نیروباعث تغییر شکل وتغییر حرکت اجسام می شود .
نیرو عامل کشش ورانش (حرکت ) اجسام است
وقتی به یک جسم ساکن نیرو وارد می شود ، ممکن است جسم درجهتی که به آن نیرو وارد می شود به حرکت درآید .دراین صورت می گوییم ، نیرو روی جسم کار انجام داده است .
نیروی افقی ، حرکت افقی
نیروی عمودی، حرکت عمودی
بازی در دنیای عمو پور رنگ
سلام به همه ی دانش آموزان گل و خوبم که امسال قراره روزهای خوبی باهم داشته باشیم
دوست دارم شمارو به دنیای مجازی کودک و نوجوان عمو پورنگ ببرم
رو آدرس زیر کلیک کنین و وارد یه دنیای قشنگ بشین
رسانه ی مجازی کودک و نوجوان ایران
منبع : کلاسی برای بچه های خلاق
تصاویر جدید دانش اموزان
سوالات آزمون بنویسیم پنجم ترم دوم فروردین 92
تنظیم ( ) حفظ ( )
_____________________________________________________________________________________
2- مترادف کلمه های زیر رابنویسید. نومید ( ) مصیبت( )
____________________________________________________________________________________
3- مفرد کلمه های زیررابنویسید. علما ( ) اعماق ( )
_______________________________________________________________________________
سوالات درک مفاهیم ریاضی پنجم دبستان
1-باقی مانده ی تقسیم حاصل جمع زیر بر عدد5 کدام گزینه است ؟
32154+34721+43945
الف- 5 ب- 0 ج- 1 د- 4
2- فروشنده ای 25درصد قیمت خرید کالا را به آن اضافه کرد سپس 20درصد قیمت جدید را تخفیف داد . درصد سود یا زیان کدام است ؟
الف- نه سود کرده است نه زیان ب- 5درصد زیان
ج- 10درصد سود د- 5درصد سود
انسان ومحیط زیست
و.... نمونه هایی از محیط زیست به حساب می آیند . درهر محیطی، عوامل غیرزنده مانند خاک ،
آب ، گازهاو... به همراه جانداران وجود دارند.موجودات زنده با هم وبا محیط غیر زنده ی خود
ارتباطی متقابل برقرار می سازند. به مجموعه ی موجودات زنده وغیر زنده ی یک محیط که با هم
درارتباط اند اکو سیستم می گویند
دستگاه عصبی واندام های حسی
ما همواره اطلا عات گوناگونی را از محیط اطراف خود دریافت می کنیم. وسیله ی دریافت اطلاعات ازمحیط واندامهای داخلی ، اندام های حسی هستند . این اندام ها با مراکز عصبی در ارتباط اندوآنچه را گرفته اند، به صورت پیام عصبی در می آورند وبه مراکز عصبی مربوط به خود ار سال می دارند.
همه ی جانوران به همه ی اندام های حسی به یک اندازه نیاز ندارند، مثلا ، جانورانی که درخاک زندگی می کنند ( کرم خاکی ) ، چشم ندارند، زیرا از آن استفاده نمی کنند. یا آنکه ماهی ها چون نمی توانند فاصله های دور را ببینند وصدا ها هم در زیر آب نقش چندانی درتشخیص منبع خود، ندارند صاحب حس بویایی قوی می شوند ویا پرندگان به چشم قوی نیاز دارندزیرا باید از بالا، طعمه ی خود را به خوبی ببینند وبالاخره برای سگ حس بویایی مهم است ( البته حس شنوایی سگ هم بسیار قوی است ) ، اما درانسان ، همه ی حواس تقریبا به یک نسبت رشد کرده اند.
سوالات تستی پنجم فروردین 92
سلام عزیزانم ، امیدوارم تعطیلات عید به همه خوش گذشته باشد
در اینجا چند سوال برای دوره درسها مطرح می کنم که امیدوارم بتوانید به راحتی پاسخگو باشید
1-بیت زیرکدام یک ازشخصیت های شاهنامه رامعرفی می کند؟
به چهره نکو بود بر سان شید ولیکن همه موی بودش سپید
1-سام 2-رستم 3-زال 4-سیمرغ
2-درکدام گزینه هیچ یک ازترکیبها ، موصوف وصفت نیست ؟
1-آمدن بهار- دفتریادداشت – فریادشادی
2- خاطرات ارزنده – نیک مرد- سردی هوا
3-درختان نارون- کلبه ی چوبی- گوشه ی اتاق-
4- هوای ابری – روزهای آفتابی – بخارلطیف-